ict dienstverlening voor de culturele sector

Hoe kan ik helpen?

ICT is een breed begrip en heeft zowel betrekking op de technische kant van ICT zoals printers, netwerken en computers als op de functionele kant. 

Aan de functionele kant wordt vanuit de gebruikersorganisatie naar de ICT gekeken. Welke informatievraag is er, welke processen zijn er, welke applicaties kunnen deze processen zo optimaal mogelijk ondersteunen en hoe zet je die applicaties zo efficiënt mogelijk in.

Mijn dienstverlening bevindt zich aa​n de functionele kant van de ICT en richt zich op het geheel van ‘systemen en processen’ specifiek gericht op kassa, online verkoop, toegangscontrole, eventplanning en (in meer of mindere mate) CRM. Door de taal te spreken van verschillende eindgebruikers en managers binnen deze functionele gebieden, kan ik de daadwerkelijke behoefte inzichtelijk maken en vertalen richting ICT (en vice versa!).          

optimalisatie systemen & processen

Mijn dienstverlening bestaat vaak uit trajecten waarbij vanuit processen wordt beoordeeld of beschikbare systemen die processen nog steeds optimaal ondersteunen. Soms blijkt dat systemen over meer functionaliteiten beschikken dan bekend. Ik begeleid musea dan bij het beter/breder gebruiken van deze systemen.

begeleiding aanbesteding

Soms blijkt dat systemen niet meer aan wensen of verwachtingen voldoen. Ik stel dan samen met de organisatie een programma van eisen op welke basis is voor een op te starten aanbestedingstraject. Ik begeleid het aanbestedingstraject en help om kritische vragen te stellen zodat de instelling uiteindelijk een keuze kan maken die het beste bij het museum past.

begeleiding implementatie

De implementatie van een nieuw systeem vraagt altijd om een forse investering van werknemers doordat dit naast de reguliere werkzaamheden uitgevoerd moet worden. Ik help uw organisatie daarom om de implementatie optimaal te doorlopen. Ik zorg er daarbij voor dat werking en gebruik van het systeem op een goede manier wordt geborgd.

Beheer

Uiteraard streef ik ernaar dat het systeem na implementatie optimaal binnen de organisatie gebruikt kan worden. Mocht er onvoldoende ruimte of kennis zijn om het systeem blijvend optimaal in te zetten, dan kan tot slot een stuk beheer overgenomen worden. Ik ondersteun dan gebruikers, denk mee over informatievoorziening en ben de linking-pin tussen de gebruikersorganisatie en de leverancier.